Dobbeldraai - Optellen over de 10

Rekendoelen bij het spel:  

  • Vlot leren uitrekenen van de optellingen over de 10
  • Relaties benutten tussen optellen en aftrekken
  • Kritisch denken en redeneren
  • Automatiseren van de moeilijkere optellingen over de 10: 5,6,7,8,9 + 6,7,8,9
  • Relatie doorzien tussen optellen en aftrekken
  • Handig en strategisch spelen
Groepen
3, 4, 5, 6, 7, 8
Rekendomein
Bewerkingen, Logisch denken/redeneren
Drempels
3A - Optellen over de 10
3B - Aftrekken over de 10
Speelduur
20 minuten
Aantal spelers
2 spelers
Spelgegevens

Dobbeldraai-Optellen over de 10 is een van de zeven spellen uit de doos Drempelspellen drempel 3.
Prijs: € 53,95
Uitgever: Wizz Spel
Verkrijgbaar bij: Wizz Spel

Rekeninhouden

Beginvoorwaarden rekenvaardigheden

  • Kunnen uitrekenen van de moeilijkere optellingen over de 10: 5,6,7,8,9 + 6,7,8,9

Spelverloop
Dobbeldraai speel je met twee personen. Beide spelers kiezen een kleur.
Speler 1 neemt de twee mannetjes en legt die op de getallen die onder het speelbord staan: een op de bovenste rij en een op de onderste rij. De twee getallen waarop de mannetjes liggen, telt hij bij elkaar op. Het antwoord van deze optelling vindt hij op het speelbord. Op een van deze getallen legt hij een fiche met zijn kleur naar boven.
Hierna is speler 2 aan de beurt. Hij neemt één van de twee mannetjes: of op de bovenste rij, of op de onderste rij en kiest op welk getal in die rij hij het mannetje legt. Nu telt hij deze twee getallen op en zoekt weer op het speelbord naar de uitkomst. Daar legt hij een fiche neer, met zijn eigen kleur naar boven. Zo spelen de spelers door, maar… je kunt ook op een andere manier meer fiches van jouw kleur op het bord krijgen! Hoe?
Als een speler tijdens zijn beurt met zijn eigen fiche één of meer fiches van zijn tegenstander insluit: horizontaal, verticaal en/of diagonaal, dan mag hij die fiches van zijn tegenstander omdraaien, Zo komt zijn eigen kleur boven te liggen (zie voorbeeld).

Voorbeeld
Aniek speelt met rood, Robyn met blauw.
Aniek is aan de beurt. Zij kan 15 maken (met 6 en 9). Als ze haar rode fiche op 15 legt, dan sluit ze blauw in en mag ze blauw omdraaien naar rood.
Maar als ze kiest voor 12, links boven (6 en 6) dan kan ze verticaal én diagonaal een blauw fiche insluiten. Ze mag dan beide fiches omdraaien. Je mag alleen fiches omdraaien die door het fiche dat je in díe beurt legt, insluit.

Voorbeeld Dobbeldraai Optellen over de 10

Als een speler twee keer na elkaar niet meer kan, is het spel meteen afgelopen.
De speler die aan het einde van het spel de meeste fiches van zijn kleur op het speelbord heeft, is winnaar.

Tips

  • Als je slim bent, kijk je eerst op het speelveld welk hokje je wilt veroveren. Die uitkomst moet je dus zien te maken met een optelling. Lukt dat door één mannetje te verplaatsen? En lukt het je ook nog om je tegenstander te blokkeren, zodat hij bepaalde hokjes niet kan veroveren?
  • Speel eens in twee teams van twee spelers tegen elkaar, dan kun je overleggen en het extra moeilijk maken!

Extra

  • U kunt dit spel ook zelf samenstellen. Links onderaan deze pagina vindt u ook ‘Kopieerblad Dobbeldraai-Optellen over de 10’ dat u kunt printen. U heeft daarbij 40 fiches nodig die aan iedere kant een andere kleur hebben, en 2 blokjes/pionnen.
  • Op rondjerekenspel.nl vindt u ‘Drempelkaart 3A: Optellen over de 10’ waarop kinderen hun vorderingen kunnen bijhouden.Drempelkaart Drempel 3A Optellen over de 10
Downloads