Dobbeldraai - Vermenigvuldigen (2)

Rekendoelen bij het spel:  

  • Vlot leren vermenigvuldigen
  • Automatiseren van de vermenigvuldigingen in de tafels: 2,3,4,5 X 6,7,8,9 en omgekeerd
  • Relaties benutten tussen vermenigvuldigen en delen
  • Relatie doorzien tussen vermenigvuldigen en delen
  • Handig en strategisch spelen
Groepen
4, 5, 6, 7, 8
Rekendomein
Bewerkingen, Logisch denken/redeneren
Drempels
5A - Tafels 2 t/m 5 en 10
5C - Deeltafels 2 t/m 5 en 10
Speelduur
20 minuten
Aantal spelers
2 spelers
Spelgegevens

Dobbeldraai-Vermenigvuldigen 2 is een van de tien spellen uit de doos Drempelspellen drempel 5.
Prijs: € 69,95
Uitgever: Wizz Spel
Verkrijgbaar bij: Wizz Spel

Rekeninhouden

Beginvoorwaarden rekenvaardigheden

  • Vermenigvuldigingen uit de tafels kunnen uitrekenen: 2,3,4,5 X 6,7,8,9 en omgekeerd

Spelverloop
Dobbeldraai speel je met twee personen. Beide spelers kiezen een kleur.
Speler 1 neemt de twee mannetjes en legt die op de getallen die onder het speelbord staan: een op de bovenste rij en een op de onderste rij. De twee getallen waarop de mannetjes liggen, vermenigvuldigt hij. Het antwoord van deze vermenigvuldiging vindt hij op het speelbord. Op een van deze getallen legt hij een fiche met zijn kleur naar boven.
Hierna is speler 2 aan de beurt. Hij neemt één van de twee mannetjes: of op de bovenste rij, of op de onderste rij en kiest op welk getal in die rij hij het mannetje legt. Nu vermenigvuldigt hij deze twee getallen en zoekt weer op het speelbord naar de uitkomst. Daar legt hij een fiche neer, met zijn eigen kleur naar boven. Zo spelen de spelers door, maar… je kunt ook op een andere manier meer fiches van jouw kleur op het bord krijgen! Hoe?
Als een speler tijdens zijn beurt met zijn eigen fiche één of meer fiches van zijn tegenstander insluit: horizontaal, verticaal en/of diagonaal, dan mag hij die fiches van zijn tegenstander omdraaien, Zo komt zijn eigen kleur boven te liggen (zie voorbeeld).

Voorbeeld
Marieke speelt met rood, Luke met geel.
Luke is aan de beurt. Er ligt een blokje op 6, dat laat ze liggen. Het andere blokje legt ze op 4. Nu kan ze 24 (6x4) maken.
Als ze haar gele fiche op 24 legt kan ze horizontaal een rood fiche insluiten én diagonaal ook een rood fiche. Ze mag dan beide rondes fiches omdraaien. Je mag alleen fiches omdraaien die door het fiche dat je in díe beurt legt, insluit.

Afbeelding2

Zo spelen de spelers door tot de fiches op zijn en het speelveld vol ligt.
Als een speler twee keer na elkaar niet meer kan, is het spel ook meteen afgelopen.
De speler die aan het einde van het spel de meeste fiches van zijn kleur op het speelbord heeft, is winnaar.

 

Tips

  • Als je slim bent, kijk je eerst op het speelveld welk hokje je wilt veroveren. Die uitkomst moet je dus zien te maken met een vermenigvuldiging. Lukt dat door één mannetje te verplaatsen? En lukt het je ook nog om je tegenstander te blokkeren, zodat hij bepaalde hokjes niet kan veroveren?
  • Speel eens in twee teams van twee spelers tegen elkaar, dan kun je overleggen en het extra moeilijk maken!

Extra

  • U kunt dit spel ook zelf samenstellen. Links onderaan deze pagina vindt u ‘Kopieerblad Dobbeldraai-Vermenigvuldigen 2’ dat u kunt printen. U heeft daarbij 40 fiches nodig die aan iedere kant een andere kleur hebben, en 2 blokjes/pionnen.
  • Op rondjerekenspel.nl vindt u ‘Drempelkaart 5A: Tafels 1 t/m 5 en 10’ waarop kinderen hun vorderingen kunnen bijhouden.

Drempelkaart Drempel 5A Tafels 1 tm 5 en 10

Downloads