Canadees rekenen - Optellen over de 10

Rekendoelen bij het spel:  

  • Vlot leren uitrekenen van de optellingen over de 10
  • Relaties benutten tussen optellen en aftrekken
  • Kritisch denken en redeneren
  • Automatiseren van de moeilijkere optellingen over de 10: 5,6,7,8,9 + 6,7,8,9
  • Relatie doorzien tussen optellen en aftrekken
  • Handig en strategisch spelen
Groepen
3, 4, 5, 6, 7, 8
Rekendomein
Bewerkingen, Logisch denken/redeneren
Drempels
3A - Optellen over de 10
3B - Aftrekken over de 10
Speelduur
20 minuten
Aantal spelers
2 spelers
Spelgegevens

Canadees rekenen-Optellen over de 10 is een van de zeven spellen uit de doos Drempelspellen drempel 3.
Prijs: € 53,95
Uitgever: Wizz Spel
Verkrijgbaar bij: Wizz Spel

Rekeninhouden

Beginvoorwaarden rekenvaardigheden

  • Kunnen uitrekenen van de moeilijkere optellingen over de 10: 5,6,7,8,9 + 6,7,8,9

Spelverloop*
De spelers leggen het speelbord voor zich en kiezen elk een kleur fiches. Speler 1 neemt de twee mannetjes en legt die op twee getallen van de losse hokjes: een op een getal in de bovenste rij en een op een getal in de onderste rij. De speler telt deze twee getallen bij elkaar op. De uitkomst hiervan vindt hij in het speelbord. Hierop mag hij zijn fiche leggen.
Nu is speler 2 aan de beurt. Hij mag één van de twee mannetjes verplaatsen en op een ander getal in die rij leggen. Nu kan hij een nieuwe optelling maken. Hij legt zijn fiche op de uitkomst van deze optelling op het speelbord. Op deze manier veroveren de spelers steeds een hokje op het speelbord. Steeds mogen ze per beurt maar één mannetje verzetten in de rij waar het staat. Ze mogen het neerzetten op elk getal in die rij.
De speler die als eerste vier fiches op één rij heeft, is winnaar. Dat mag horizontaal, verticaal of diagonaal zijn. De spelers moeten het er natuurlijk wel samen mee eens zijn, dat een uitkomst klopt.

Tips

  • Als je slim bent, kijk je eerst op het speelveld welk hokje je wilt veroveren. Die uitkomst moet je dus zien te maken met een optelling. Lukt dat door één mannetje te verplaatsen? En lukt het je ook nog om je tegenstander te blokkeren, zodat hij bepaalde hokjes niet kan veroveren?
  • Speel eens in twee teams van twee spelers tegen elkaar, dan kun je overleggen en het extra moeilijk maken!

Extra

  • U kunt dit spel ook zelf samenstellen. Links onder op deze pagina vindt u ook ‘Kopieerblad Canadees rekenen-Optellen over de 10’ dat u kunt printen. U heeft daarbij 40 fiches nodig (20 van elke kleur) en 2 blokjes/pionnen.
  • Links onder op deze pagina vindt u ‘Drempelkaart 3A: Optellen over de 10’ waarop kinderen hun vorderingen kunnen bijhouden.

Drempelkaart Drempel 3A Optellen over de 10

Downloads