Rekendoelen bij het spel:  

  • Oefenen van de getallenrij
  • Herkennen van de getalsymbolen van 1 tot en met 10
  • Redeneren over handige oplossingsmanieren
  • Oefenen van de volgorde van de getallen in de getallenrij tot en met 10
  • Herkennen en benoemen van de getalsymbolen tot en met 10
Groepen
1+, 2, 3
Rekendomein
Getalbegrip
Drempels
0A

Rekendoelen bij het spel:  

  • Puzzelen met gewicht en hoeveelheden en de relatie hiertussen
  • Logisch denken en redeneren over gewicht
Groepen
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Rekendomein
Meetkunde, Logisch denken/redeneren

Rekendoelen bij het spel:  

  • Optellen, aftrekken en vermenigvuldigen in het getalgebied tot 20

 

Groepen
3, 4, 5
Rekendomein
Bewerkingen

Rekendoelen bij het spel:  

  • Optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen in het getalgebied tot 100

 

Groepen
5, 6, 7, 8
Rekendomein
Bewerkingen

Rekendoelen bij het spel:  

  • Optellen, aftrekken en vermenigvuldigen in het getalgebied tot 20 (BEET! groen)
  • Optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen in het getalgebied tot 100 (BEET! rood)

 

Groepen
3, 4, 5, 6, 7, 8
Rekendomein
Bewerkingen

Rekendoelen bij het spel:  

  • Ruimtelijk redeneren en strategisch spelen
  • Handige routes zoeken en maken
Groepen
2, 3, 4, 5
Rekendomein
Meetkunde, Logisch denken/redeneren

Rekendoelen bij het spel:  

  • Handig rekenen onder 20 door getallen slim te combineren
Groepen
3, 4, 5
Rekendomein
Bewerkingen
Drempels
1, 3

Rekendoelen bij het spel:  

  • Tellen en vergelijken van hoeveelheden tot en met 6
  • Direct overzien van dobbelsteenpatronen t/m 6 zonder tellen
  • Gebruiken van de begrippen: meer/minder/meeste/ minste/evenveel/verder/voor/achter
  • Vergelijken en/of ordenen van twee hoeveelheden t/m 6
  • Tellen van stippen op de dobbelsteen t/m 6
  • Opzeggen van de telrij t/m 6
Groepen
1, 2
Rekendomein
Getalbegrip
Drempels
0A

Rekendoelen bij het spel:  

  • Lezen van plattegronden op opdrachtkaarten
  • Ruimtelijke oriëntatie: nadenken over de positie van de speelstukken t.o.v. elkaar
  • Ruimtelijk denken en redeneren

 

Groepen
1, 2
Rekendomein
Meetkunde, Logisch denken/redeneren

Rekendoelen bij het spel:  

  • Lezen van plattegronden op opdrachtkaarten
  • Bouwen met blokken in verschillende vormen en grootte
  • Ruimtelijk denken en redeneren

 

Groepen
2, 3, 4
Rekendomein
Meetkunde, Logisch denken/redeneren

Rekendoelen bij het spel:  

  • Vlot leren uitrekenen van de optellingen over de 10
  • Relaties benutten tussen optellen en aftrekken
  • Kritisch denken en redeneren
  • Automatiseren van de moeilijkere optellingen over de 10: 5,6,7,8,9 + 6,7,8,9
  • Relatie doorzien tussen optellen en aftrekken
  • Handig en strategisch spelen
Groepen
4, 5, 6, 7, 8
Rekendomein
Bewerkingen, Logisch denken/redeneren
Drempels
3A

Rekendoelen bij het spel:  

  • Vlot leren vermenigvuldigen
  • Relaties benutten tussen vermenigvuldigen en delen
  • Handig en strategisch spelen en redeneren
  • Automatiseren van de kleinere vermenigvuldigingen in de makkelijkere tafels: 2,3,4,5 X 2,3,4,5
  • Relatie doorzien tussen vermenigvuldigen en delen
  • Handig en strategisch spelen
Groepen
4, 5, 6, 7, 8
Rekendomein
Bewerkingen, Logisch denken/redeneren
Drempels
5A

Rekendoelen bij het spel:  

  • Vlot leren vermenigvuldigen
  • Relaties benutten tussen vermenigvuldigen en delen
  • Handig en strategisch spelen en redeneren
  • Automatiseren van de vermenigvuldigingen in de tafels: 2,3,4,5 X 6,7,8,9 en omgekeerd
  • Relatie doorzien tussen vermenigvuldigen en delen
  • Handig en strategisch spelen
Groepen
4, 5, 6, 7, 8
Rekendomein
Bewerkingen, Logisch denken/redeneren
Drempels
5A, 5B

Rekendoelen bij het spel:  

  • Vlot leren vermenigvuldigen
  • Relaties benutten tussen vermenigvuldigen en delen
  • Handig en strategisch spelen en redeneren
  • Automatiseren van de vermenigvuldigingen in de tafels: 6,7,8,9 X 6,7,8,9
  • Relatie doorzien tussen vermenigvuldigen en delen
  • Handig en strategisch spelen
Groepen
5, 6, 7, 8
Rekendomein
Bewerkingen, Logisch denken/redeneren
Drempels
5B

Rekendoelen bij het spel:  

  • Vergelijken en ordenen van getallen t/m 20
  • Kennen van de getallenrij van 0 tot 20Inzicht hebben in de getallenrij tot 20
  • Kunnen vergelijken en ordenen van getallen tot 20
  • Begrippen als: groter dan, kleiner dan, grootste, kleinste, in de context van 'getallen vergelijken' kunnen gebruiken
  • Kunnen redeneren over de relatie tussen getallen tot 20
Groepen
2, 3, 4
Rekendomein
Getalbegrip
Drempels
0B

Rekendoelen bij het spel:  

  • Vergelijken en ordenen van getallen t/m 1000
  • Kunnen vergelijken en ordenen van getallen tot 1000 op basis van inzicht in de structuur van de telrij en structuur van getallen
  • Waarde van getallen kennen op basis van honderdtallen, tientallen en eenheden
  • Waarde van cijfers in een getal kunnen bepalen
  • Kunnen redeneren over vergelijken van getallen tot 1000
Groepen
4, 5, 6
Rekendomein
Getalbegrip
Drempels
5A

Rekendoelen bij het spel:  

  • Optellen en aftrekken onder 100
  • Strategisch denken en spelen, en redeneren
Groepen
4, 5, 6, 7, 8
Rekendomein
Logisch denken/redeneren

Rekendoelen bij het spel:  

  • Vergelijken en ordenen van getallen t/m 20 en hierbij redeneren
  • Onderling kunnen vergelijken en ordenen van getallen tot 20
  • Verschil kunnen bepalen tussen getallen tot 20
  • Kunnen redeneren over getallen en hun plaats ten opzichte van elkaar in de getallenrij
Groepen
3, 4
Rekendomein
Getalbegrip
Drempels
0B

Rekendoelen bij het spel:  

  • Vlot leren uitrekenen van de optellingen over de 10
  • Relaties benutten tussen optellen en aftrekken
  • Kritisch denken en redeneren
  • Automatiseren van de moeilijkere optellingen over de 10: 5,6,7,8,9 + 6,7,8,9
  • Relatie doorzien tussen optellen en aftrekken
  • Handig en strategisch spelen
Groepen
4, 5, 6, 7, 8
Rekendomein
Bewerkingen, Logisch denken/redeneren
Drempels
3A

Rekendoelen bij het spel:  

  • Vlot leren vermenigvuldigen
  • Relaties benutten tussen vermenigvuldigen en delen
  • Handig en strategisch spelen en redeneren
  • Automatiseren van de kleinere vermenigvuldigingen in de makkelijkere tafels: 2,3,4,5 X 2,3,4,5
  • Relatie doorzien tussen vermenigvuldigen en delen
  • Handig en strategisch spelen
Groepen
4, 5, 6, 7, 8
Rekendomein
Bewerkingen, Logisch denken/redeneren
Drempels
5A

Rekendoelen bij het spel:  

  • Vlot leren vermenigvuldigen
  • Automatiseren van de vermenigvuldigingen in de tafels: 2,3,4,5 X 6,7,8,9 en omgekeerd
  • Relaties benutten tussen vermenigvuldigen en delen
  • Relatie doorzien tussen vermenigvuldigen en delen
  • Handig en strategisch spelen
Groepen
4, 5, 6, 7, 8
Rekendomein
Bewerkingen, Logisch denken/redeneren
Drempels
5A, 5B

Rekendoelen bij het spel:  

  • Vlot leren vermenigvuldigen
  • Automatiseren van de vermenigvuldigingen in de tafels: 6,7,8,9 X 6,7,8,9
  • Relaties benutten tussen vermenigvuldigen en delen
  • Relatie doorzien tussen vermenigvuldigen en delen
  • Handig en strategisch spelen en redeneren
Groepen
4, 5, 6, 7, 8
Rekendomein
Bewerkingen, Logisch denken/redeneren
Drempels
5B

8 verschillende rekenspelletjes

Rekendoelen bij het spel:  

  • Stimuleren van getalbegrip tot 10 en 20
Groepen
1, 2, 3
Rekendomein
Getalbegrip
Drempels
0A, 0B

9 verschillende rekenspelletjes

Rekendoelen bij het spel:  

  • Optellen. aftrekkenen splitsen onder 10
Groepen
3, 4
Rekendomein
Bewerkingen
Drempels
1

7 verschillende rekenspelletjes

Rekendoelen bij het spel:  

  • Vlot leren rekenen tot 20 met overschrijding van het eerste tiental
Groepen
4, 5
Rekendomein
Bewerkingen
Drempels
3

10 verschillende rekenspelletjes

Rekendoelen bij het spel:  

  •  Vermenigvuldigen tafels 1 t/m 10

 

Groepen
4, 5, 6
Rekendomein
Bewerkingen
Drempels
5

Rekendoelen bij het spel:  

  • Lezen van plattegronden op opdrachtkaarten
  • Ruimtelijke oriëntatie: speelstukken van verschillende vormen draaien zodat ze passen
  • Logisch denken en ruimtelijk redeneren

 

Groepen
1, 2, 3
Rekendomein
Meetkunde, Logisch denken/redeneren

Rekendoelen bij het spel:  

  • Memoriseren van de splitsingen van 8 en 9
  • Oefenen van het splitsen van 8 en van 9 in twee getallen
  • Oefenen van het optellen en aanvullen tot 8 en 9
  • Memoriseren van de splitsingen van 8 en 9
Groepen
2+, 3, 4
Rekendomein
Bewerkingen
Drempels
1C

Rekendoelen bij het spel:  

  • Memoriseren van de splitsingen van 10
  • Oefenen van het splitsen van 10 in twee getallen
  • Oefenen van het aanvullen tot 10
  • Memoriseren van de splitsingen van10
Groepen
2+, 3, 4
Rekendomein
Getalbegrip, Bewerkingen
Drempels
1C

Rekendoelen bij het spel:  

  • Memoriseren van de splitsingen van 6 en 7
  • Oefenen van het splitsen van 6 en van 7 in twee getallen
  • Oefenen van het optellen en aanvullen tot 6 en 7
  • Memoriseren van de splitsingen van 6 en 7
Groepen
2+, 3, 4
Rekendomein
Bewerkingen
Drempels
1C

Rekendoelen bij het spel:  

  • Kunnen splitsen en samenstellen van bedragen tot 100 euro op verschillende manieren
  • Handig bij elkaar kunnen tellen van geldbedragen tot 100 euro
  • Handig kunnen inwisselen van briefjes en munten
  • Kunnen redeneren over het samenstellen en wisselen van geldbedragen
Groepen
3, 4, 5
Rekendomein
Getalbegrip, Bewerkingen, Logisch denken/redeneren

Rekendoelen bij het spel:  

  • Getallen in de getallenrij t/m 100 vergelijken en ordenen
  • Orde van grootte van getallen ten opzichte van elkaar inschatten
  • Logisch denken en redeneren over de getallenrij tot en met 100
Groepen
3, 4, 5
Rekendomein
Getalbegrip, Logisch denken/redeneren
Drempels
2

Rekendoelen bij het spel:  

  • Getallen zoeken op basis van tientallige structuur en de volgorde in de telrij
  • Oefenen van de volgorde van de getallen t/m 10
Groepen
4, 5, 6, 7, 8
Rekendomein
Getalbegrip, Logisch denken/redeneren
Drempels
4A

Rekendoelen bij het spel:  

  • Oefenen van de volgorde van de getallenlijn t/m 10
  • Volgorde van de getallen van 1 tot en met 10 kennen
  • Namen van de getalsymbolen kennen
  • Kunnen verder tellen en terugtellen in de telrij tot en met 10
Groepen
2, 3
Rekendomein
Getalbegrip
Drempels
0A

Rekendoelen bij het spel:  

  • Tellen van stippen op de dobbelstenen t/m 12
  • Vergelijken en/of ordenen van twee hoeveelheden t/m 15.
  • Gebruiken van de begrippen: meer/minder/meeste/ minste/evenveel/verder/voor/achter
  • Direct overzien van dobbelsteenpatronen t/m 6 zonder tellen
  • Verkort tellen (stippen op twee dobbelstenen handig samennemen
Groepen
1, 2, 3
Rekendomein
Getalbegrip
Drempels
0A

Rekendoelen bij het spel:  

  • Memoriseren van de moeilijkere aftrekkingen over de 10: 18,17,16,15,14,13,12,11 9,8,7,6,5,4,3,2 waarbij het antwoord onder 10 ligt
Groepen
3, 4, 5, 6, 7, 8
Rekendomein
Bewerkingen
Drempels
3B

Rekendoelen bij het spel:  

  • Memoriseren van de aftrekkingen t/m 10 (10-, 9-, 8-, 7-, 6-, 5- / 10, 9, 8, 7, 6, 5,. 4, 3, 2, 1)
Groepen
3, 4, 5, 6, 7, 8
Rekendomein
Bewerkingen
Drempels
1B

Rekendoelen bij het spel:  

  • Memoriseren van de aftrekkingen t/m 5
Groepen
3, 4, 5, 6, 7, 8
Rekendomein
Bewerkingen
Drempels
1B

Rekendoelen bij het spel:  

  • Memoriseren van de moeilijkere optellingen over de 10: 5,6,7,8,9 + 6,7,8,9
Groepen
3, 4, 5, 6, 7, 8
Rekendomein
Bewerkingen
Drempels
3A

Rekendoelen bij het spel:  

  • Memoriseren van de optellingen t/m 10
Groepen
3, 4, 5, 6, 7, 8
Rekendomein
Bewerkingen
Drempels
1A

Rekendoelen bij het spel:  

  • Memoriseren van de optellingen t/m 5
Groepen
3, 4, 5, 6, 7, 8
Rekendomein
Bewerkingen
Drempels
1A

Rekendoelen bij het spel:  

  • Memoriseren van de makkelijkere vermenigvuldigingen: 2,3,4,5 X 2,3,4,5
Groepen
4, 5, 6, 7, 8
Rekendomein
Bewerkingen
Drempels
5A

Rekendoelen bij het spel:  

  • Memoriseren van vermenigvuldigingen: 2,3,4,5 X 6,7,8,9 en omgekeerd
Groepen
4, 5, 6, 7, 8
Rekendomein
Bewerkingen
Drempels
5A, 5B

Rekendoelen bij het spel:  

  • Memoriseren van vermenigvuldigingen: 6,7,8,9 X 6,7,8,9
Groepen
4, 5, 6, 7, 8
Rekendomein
Bewerkingen
Drempels
5B

Rekendoelen bij het spel:  

  • Tellen van hoeveelheden tot en met 10
  • Kleine hoeveelheden t/m 10 overzien door gebruik te maken van de vijfstructuur
  • Verkort tellen tot en met 10 door hoeveelheden in een keer te overzien
  • Herkennen van de getalsymbolen tot en met 10
Groepen
1, 2
Rekendomein
Getalbegrip
Drempels
0A

Rekendoelen bij het spel:  

  • Tellen van hoeveelheden tot en met 20
  • Hoeveelheden t/m 20 overzien door gebruik te maken van de vijfstructuur en tien-structuur
  • Verkort tellen tot en met 10 door hoeveelheden in een keer te overzien
  • Herkennen van de getalsymbolen tot en met 20
Groepen
1, 2, 3
Rekendomein
Getalbegrip, Logisch denken/redeneren
Drempels
0B

Rekendoelen bij het spel:  

  • Automatiseren en memoriseren van de volgende aftrekkingen tot en met 10: 10,9,8,7,6 10,9,8,7,6,5,4,3,2,1
Groepen
4, 5, 6, 7, 8
Rekendomein
Bewerkingen
Drempels
3B

Rekendoelen bij het spel:  

  • Automatiseren en memoriseren van de volgende aftrekkingen tot en met 10: 10,9,8,7,6 10,9,8,7,6,5,4,3,2,1
Groepen
3, 4, 5, 6, 7, 8
Rekendomein
Bewerkingen
Drempels
1B

Rekendoelen bij het spel:  

  • Automatiseren en memoriseren van de optellingen over de 10: 5,6,7,8,9 + 6,7,8,9
Groepen
4, 5, 6, 7, 8
Rekendomein
Bewerkingen
Drempels
3A

Rekendoelen bij het spel:  

  • Samenstellen en splitsen van een hoeveelheid van 5
  • In een keer overzien van kleine hoeveelheden tot en met 5
  • Oefenen in het tellen van hoeveelheden tot en met 5
  • Vlot kunnen overzien van kleine hoeveelheden tot en met 5 zonder tellen
  • Hoeveelheid van 5 kunnen samenstellen op verschillende manieren
  • Leren van de splitsingen van 5.
Groepen
1+, 2, 3
Rekendomein
Getalbegrip
Drempels
0A

Rekendoelen bij het spel:  

  • Omgaan met de getallenrij tot en met 20: vergelijken, ordenen
  • Tellen met sprongen tot en met 20
  • Logisch denken en redeneren
  • Inzicht hebben in de relaties tussen getallen in de telrij tot 20
  • Relaties tussen getallen in de getallenrij tot 20 kunnen verwoorden
  • Getallen in de getallenrij tot 20 kunnen vergelijken en ordenen
  • Kunnen tellen met sprongen (ook anders dan van één) in de getallenrij tot 20
Groepen
4, 5, 6, 7, 8
Rekendomein
Bewerkingen
Drempels
0B

Rekendoelen bij het spel:  

  • Ruimtelijk redeneren: verschuiven en bedekken in het platte vlak
  • Ruimtelijk redeneren: mogelijkheden zien van verschillende draaiingen van speelstukken
  • Lezen en vergelijken van opdrachten en oplossingen van puzzelstukken in het platte vlak
  • Vooruitdenken: welke opties kunnen zeker wel en welke absoluut niet
  • Redeneren: op welke manier kan ik het ene figuur wel bedekken en het andere niet; hoe moet ik de speelstukken draaien
Groepen
1+, 2, 3, 4, 5, 6
Rekendomein
Meetkunde, Logisch denken/redeneren

Rekendoelen bij het spel:  

  • Verschillende strategieën ontdekken om handig te spelen
  • Vooruit denken en rekening houden met wat de andere speler kan doen
  • Leren bedenken wat handig is en wat niet op verschillende momenten in het spel

 

Groepen
4, 5, 6, 7, 8
Rekendomein
Logisch denken/redeneren

Rekendoelen bij het spel:  

  • Optellen en aftrekken onder 100 met meer getallen
  • Schattend optellen en aftrekken onder 100 met meer getallen
  • Aanvullen tot 100
  • Redeneren over getallen en bewerkingen t/m 100
Groepen
4, 5
Rekendomein
Bewerkingen

Rekendoelen bij het spel:  

  • Memoriseren van de moeilijkere vermenigvuldigingen uit de tafels van 5 t/m 9: 5,6,7,8,9 X 5,6,7,8,9
  • Relatie benutten tussen vermenigvuldigen en delen
  • Relatie doorzien tussen vermenigvuldigen en delen
Groepen
4, 5, 6, 7, 8
Rekendomein
Bewerkingen
Drempels
5B

Rekendoelen bij het spel:  

  • Memoriseren van de aftrekkingen over de 10: 18,17,16,15,14,13,12,11 ─ 9,8,7,6,5,4,3,2, waarbij de 10 wordt overschreden
  • Relatie benutten tussen optellen en aftrekken
  • Relatie doorzien tussen optellen en aftrekken
Groepen
4, 5, 6, 7, 8
Rekendomein
Bewerkingen
Drempels
3B

Rekendoelen bij het spel:  

  • Memoriseren van de aftrekkingen onder 10: 10,9,8,7,6,5,4,3,2 ─ 9,8,7,6,5,4,3,2,1
  • Relatie benutten tussen optellen en aftrekken
  • Relatie doorzien tussen optellen en aftrekken
Groepen
3, 4, 5, 6, 7, 8
Rekendomein
Bewerkingen, Logisch denken/redeneren
Drempels
1B

Rekendoelen bij het spel:  

  • Creatief denken en strategisch denken
  • Analyseren en redeneren

 

Groepen
3, 4, 5, 6, 7, 8
Rekendomein
Logisch denken/redeneren

Rekendoelen bij het spel:  

  • Handig rekenen met ronde getallen t/m 5000
  • Logisch denken en redeneren
Groepen
5, 6, 7, 8
Rekendomein
Getalbegrip, Bewerkingen

Rekendoelen bij het spel:  

  • Vergelijken, ordenen en positioneren van kommagetallen onder 2
  • Waarde van cijfers in kommagetallen vaststellen
  • Redeneren over tienden, honderdsten en duizendsten
  • Doorzien hoe de (tientallige) structuur van ons getalsysteem met kommagetallen in elkaar zit
  • Kunnen vergelijken, ordenen en positioneren van kommagetallen op basis van de structuur van kommagetallen en op basis van de structuur van de telrij
Groepen
6, 7, 8
Rekendomein
Getalbegrip, Logisch denken/redeneren

Rekendoelen bij het spel:  

  • Meetkundige figuren onderscheiden en bij elkaar zoeken
  • Logisch denken en redeneren
  • Meetkundig redeneren
Groepen
5, 6, 7, 8
Rekendomein
Getalbegrip, Bewerkingen

Rekendoelen bij het spel:  

  • Omgaan met hele uren
  • Sprongen maken van 1-4 stappen
  • Logisch denken en redeneren
  • Coöperatief werken en communiceren
Groepen
1, 2, 3
Rekendomein
Getalbegrip, Logisch denken/redeneren
Drempels
0A

Rekendoelen bij het spel:  

  • Handig optellen van getallen tot en met 10
  • Informeel rekenen met negatieve getallen (strafpunten onder 0)
  • Nadenken over eigenschappen van en relaties tussen de rekenbewerkingen
  • Logisch denken en redeneren en strategisch spelen
  • Ruimtelijk redeneren en strategisch spelen
  • Handige routes zoeken en maken
Groepen
5, 6, 7, 8
Rekendomein
Bewerkingen, Logisch denken/redeneren

Rekendoelen bij het spel:  

  • Oplossen van splitsproblemen op opdrachtkaarten: de problemen worden steeds moeilijker en met grotere getallen
  • Handig tellen met vijven en enen (een rode kraal is 1 waard en een blauwe kraal is 5 waard)
  • Splitsen van getallen en hoeveelheden tot 50 in drie groepjes
  • Slim denken door informatie te combineren
  • Vooruit denken over oplossingen die wel en niet kunnen
Groepen
2, 3, 4, 5
Rekendomein
Getalbegrip, Bewerkingen

Rekendoelen bij het spel:  

  • bewerkingen met kleine getallen en flexibel omgaan met getallen en bewerkingen

 

Groepen
4, 5, 6, 7, 8
Rekendomein
Bewerkingen

Rekendoelen bij het spel:  

  • Relaties tussen optellen, aftrekken en splitsen t/m 20
  • Handig tellen en handig rekenen t/m 20
  • Logisch denken en redeneren
  • Tellen onder 10, strategisch spelen en redeneren
Groepen
3, 4, 5, 6, 7, 8
Rekendomein
Getalbegrip, Logisch denken/redeneren
Drempels
0A, 0B, 1A, 1B, 1C, 3A, 3B

Rekendoelen bij het spel:  

  • Optellen, aftrekken en splitsen tot en met 10
  • Relaties benutten tussen optellen, aftrekken en splitsen
  • Strategisch denken en redeneren
Groepen
2, 3, 4
Rekendomein
Getalbegrip
Drempels
1A, 1B, 1C

Rekendoelen bij het spel:  

  • Verkort tellen tot en met 12
  • Vlot vaststellen van hoeveelheden tot en met 12
  • Herkennen van de getallen tot en met 12
Groepen
1, 2, 3
Rekendomein
Getalbegrip
Drempels
0A

Rekendoelen bij het spel:  

  • Tellen en vergelijken van hoeveelheden tot en met 6/12
  • Kleine hoeveelheden overzien zonder tellen tot en met 6/12
  • Verkort tellen tot en met 6/12
  • Opzeggen van de telrij t/m 6
  • Tellen van stippen op de dobbelsteen t/m 6
  • Vergelijken en/of ordenen op meer, minder, meeste, minste, evenveel t/m 10
  • Verkort tellen met behulp van de dobbelsteenstructuur t/m 6
Groepen
1, 2
Rekendomein
Getalbegrip
Drempels
0A

Rekendoelen bij het spel:  

  • Ruimtelijke oriëntatie
  • Optellen, aftrekken en vermenigvuldigen
  • Redeneren

 

Groepen
4, 5, 6, 7, 8
Rekendomein
Getalbegrip, Logisch denken/redeneren

Rekendoelen bij het spel:

  • Meetkundige figuren (tetris figuren) handig in elkaar passen
  • Logisch redeneren, vooruitdenken, anticiperen op acties van anderen
Groepen
4, 5, 6, 7, 8
Rekendomein
Meetkunde, Logisch denken/redeneren

Rekendoelen bij het spel:  

  • Omgaan met richtingen en draaiingen
  • Verhoudingsgewijs vergroten en verkleinen
  • Vooruit denken, voorspellen, logisch denken en redeneren
Groepen
3, 4, 5, 6, 7, 8
Rekendomein
Meetkunde

Rekendoelen bij het spel:  

  • Onderscheiden op verschillende ruimtelijke kenmerken
  • Strategisch spelen en logisch denken en redeneren
  • Nadenken over verschillende en overeenkomende ruimtelijke kenmerken
Groepen
2+, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Rekendomein
Meetkunde, Logisch denken/redeneren

Rekendoelen bij het spel:  

  • Meetkundige figuren onderscheiden en bij elkaar zoeken
  • Logisch denken en redeneren
  • Meetkundig redeneren
  • Vormen en kleuren bij elkaar zoeken op basis van verschillen en overeenkomsten; strategisch spelen
Groepen
2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Rekendomein
Meetkunde, Logisch denken/redeneren

Rekendoelen bij het spel:  

  • Optellen, aftrekken en splitsen tot en met 12
  • Redeneren over bewerkingen tot en met 12
Groepen
4, 5, 6, 7, 8
Rekendomein
Bewerkingen, Logisch denken/redeneren
Drempels
1A, 1B, 1C

Rekendoelen bij het spel:  

  • Flexibel optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen onder 36
  • Logisch denken en redeneren
  • Handig rekenen (optellen, vermenigvuldigen) en strategisch spelen onder 36
Groepen
4, 5, 6
Rekendomein
Getalbegrip
Drempels
4

Rekendoelen bij het spel:  

  •  Koppelen van hoeveelheden aan getallen en aan de getallenrij tot en met 9
  • Bij elkaar tellen van hoeveelheden
  • Herkennen van de volgorde van de getallen tot en met 9
  • Strategisch spelen en redeneren
Groepen
2, 3, 4
Rekendomein
Getalbegrip, Logisch denken/redeneren
Drempels
0A

Rekendoelen bij het spel:  

  • Omgaan met breuken als getallen
  • Omgaan met kommagetallen
Groepen
6, 7, 8
Rekendomein
Getalbegrip

Rekendoelen bij het spel:  

  • Flexibel omgaan met de getallen t/m 20
  • Oefenen van de volgorde van de getallen in de getallenrij tot 20
  • Vergelijken en ordenen van getallen tot en met 20
  • Inschatten hoe getallen in de getallenrij tot 20 ten opzichte van elkaar in de getallenrij liggen
  • Logisch denken en redeneren over getallen tot en met 20
  • Splitsen van 10
Groepen
2, 3, 4, 6
Rekendomein
Getalbegrip, Bewerkingen, Logisch denken/redeneren
Drempels
0B

Rekendoelen bij het spel:  

  • Flexibel vooruit- en achteruit tellen tot en met 5
  • Kennismaken met negatieve getallen en de telrij onder nul
  • Relatie tussen optellen en aftrekken benutten
  • Strategisch denken en redeneren 
Groepen
3, 4, 5
Rekendomein
Getalbegrip, Logisch denken/redeneren

Rekendoelen bij het spel:  

  • Tellen en vergelijken van hoeveelheden tot en met 6
  • Opzeggen van de telrij tot en met 6Tellen van hoeveelheden tot en met 6
  • Oefenen van synchroon tellen en leggen van de één-één-relatie
  • Vergelijken/ordenen op meer/minder/meeste/minste/evenveel tot en met 6
  • Leren in een keer overzien van dobbelsteenpatronen tot en met 6
Groepen
1, 2
Rekendomein
Getalbegrip
Drempels
0A

Rekendoelen bij het spel:  

  • Ruimtelijk redeneren: puzzels oplopend in moeilijkheid oplossen door ruimtelijk te redeneren
  • Lezen van een plattegrond en van codetaal
  • Ruimtelijk redeneren: verplaatsen van objecten op een rooster en blokkades oplossen
  • Vooruitdenken over wat er zal gebeuren als je een bepaalde zet wel of niet doet
  • Redeneren: Wat gebeurt er als…; Hoe kan ik zorgen dat…
Groepen
1+, 2+, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Rekendomein
Meetkunde, Logisch denken/redeneren

Rekendoelen bij het spel:  

  • Onderscheiden van figuren op vorm, kleur, aantal en patroon
  • Combineren en sorteren waarbij gelet moet worden op verschillende eigenschappen en op zowel verschillen áls overeenkomsten
  • Logisch denken en redeneren
Groepen
2+, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Rekendomein
Meetkunde, Logisch denken/redeneren

Rekendoelen bij het spel:  

  • Onderscheiden van verschillende figuren op kleur, vorm en aantal
  • Figuren die precies overeenkomen in vorm, kleur, aantal bij elkaar zoeken
  • Combineren en sorteren waarbij gelet moet worden op verschillende eigenschappen en op zowel verschillen áls overeenkomsten
  • Logisch denken en redeneren
Groepen
1+, 2+, 3
Rekendomein
Meetkunde, Logisch denken/redeneren

Rekendoelen bij het spel:  

  • Lezen van opdrachtkaarten waarop een auto met blokken is afgebeeld
  • Ruimtelijk redeneren: Nagaan hoe de blokken ten opzichte van elkaar staan.
  • Wat gebeurt er als…; Hoe kan ik het blok zo zetten dat…In elkaar zetten van blokken op een autootje, zoals op de opdrachtkaart
  • Nadenken of een bepaald blok wel past of niet past en hoe dat blok moet staan
Groepen
1, 2, 3
Rekendomein
Meetkunde, Logisch denken/redeneren

Rekendoelen bij het spel:  

  • Wisselen en bundelen van geld op basis van de tienstructuur
  • Bundelen en wisselen van eenheden (losse euro's) in tientallen (tientjes) en omgekeerd
  • Verkennen van de tientallige structuur van het talstelsel (t/m 100) in de context van geld
  • Verkort tellen (t/m 100) met sprongen van tien en één in de context van geld
  • Handig bij elkaar tellen/samenstellen van geld: briefjes van tien en munten van één euro
  • Kunnen vergelijken en ordenen van bedragen, samengesteld uit tientjes en euro's (t/m 100)
  • Handig bij elkaar tellen van stippen op twee dobbelstenen (t/m12)
Groepen
3, 4, 5
Rekendomein
Getalbegrip
Drempels
2

Rekendoelen bij het spel:  

  • Losse euro’s en briefje van 10 bij elkaar tellen t/m 20
  • Handig vergelijken van stippen op twee paar dobbelstenen
  • Vergelijken van stippen op twee paar dobbelstenen
  • Tellen en verkort tellen van stippen op twee dobbelstenen
  • Direct overzien van aantal stippen op een dobbelsteen zonder tellen
  • Verkort tellen (t/m 20) met sprongen van tien en één in de context van geld
  • Handig bij elkaar tellen/samenstellen van geld: briefje van tien en munten van één euro
  • Vergelijken en ordenen van bedragen, samengesteld uit een tientje en euro's (t/m 20)
Groepen
2, 3, 4
Rekendomein
Getalbegrip
Drempels
0B

Rekendoelen bij het spel:  

  • Naleggen van afbeeldingen in 2D naar 3D door te letten op volgorde van kleuren en richting
  • Naleggen van afbeeldingen in 2D naar 3D door te letten op volgorde van kleuren en richting (horizontaal 'op een rijtje' of verticaal 'als stapeltje')
  • Kleuren onderscheiden, herkennen en eventueel benoemen
  • Meetkundige begrippen herkennen en gebruiken als 'naast', 'op', 'onder', 'boven, 'voor', 'achter'
  • Kunnen uitleggen waarom een afbeelding en bouwwerkje wel of juist niet overeenkomen
Groepen
1, 2, 3
Rekendomein
Meetkunde

Rekendoelen bij het spel:  

  • Naleggen van afbeeldingen in 2D naar 3D door te letten op volgorde van kleuren en richting (horizontaal 'op een rijtje' of verticaal 'als stapeltje')
  • Kleuren onderscheiden, herkennen en eventueel benoemen
  • Meetkundige begrippen herkennen en gebruiken als 'naast', 'op', 'onder', 'boven, 'voor', 'achter'
  • Kunnen uitleggen waarom een afbeelding en bouwwerkje wel of juist niet overeenkomen
Groepen
1+, 2, 3, 4
Rekendomein
Meetkunde

Rekendoelen bij het spel:  

  • Volgorde van hoeveelheden van 1 t/m 10 oefenen
  • Kunnen tellen van gestructureerde hoeveelheden tot en met 10
  • Kunnen ordenen van gestructureerde hoeveelheden tot en met 10
  • Hoeveelheden vlot tellen door gebruik te maken van de vijfstructuur
  • Gebruiken van de begrippen één meer en één minder
Groepen
1, 2, 3
Rekendomein
Getalbegrip
Drempels
0A

Rekendoelen bij het spel:  

  • Vergelijken en ordenen van getallen t/m 104 en hierbij strategisch spelen
  • Getallen tot en met 104 vergelijken en ordenen
  • Doorzien van de structuur van de telrij
  • Redeneren over de volgorde van getallen
  • Redeneren over spelsituaties rond getalbegrip
Groepen
4, 5, 6, 7
Rekendomein
Getalbegrip

Rekendoelen bij het spel: 

  • Handig optellen en vermenigvuldigen onder 150
Groepen
3, 4, 5, 6
Rekendomein
Bewerkingen, Logisch denken/redeneren

Rekendoelen bij het spel:  

  • Tellen met sprongen van 1 en 10, heen en terug
  • Getallen vergelijken en ordenen
  • Informeel werken met negatieve getallen (Bij elkaar tellen van pluspunten en minpunten)
  • Logisch denken/redeneren en strategisch spelen
Groepen
3, 4, 5
Rekendomein
Getalbegrip, Logisch denken/redeneren
Drempels
2

Rekendoelen bij het spel:  

  • Vergelijken en ordenen van getallen tot en met 100
  • Logisch denken en redeneren over de getallenrij tot en met 100
  • Getallen in de getallenrij t/m 100 vergelijken en ordenen
  • Vaststellen of getallen dicht bij elkaar of verder uit elkaar liggen
  • Heen en terugtellen met sprongen van 10
Groepen
4, 5, 6
Rekendomein
Getalbegrip, Logisch denken/redeneren
Drempels
2

Rekendoelen bij het spel:  

  • Vergelijken en ordenen van getallen tot en met 100
  • Logisch denken en redeneren over de getallenrij tot en met 100
  • Getallen in de getallenrij t/m 100 vergelijken en ordenen
  • Orde van grootte van getallen ten opzichte van elkaar inschatten
Groepen
4, 5, 6
Rekendomein
Getalbegrip, Logisch denken/redeneren
Drempels
2

Rekendoelen bij het spel:  

  • Automatiseren en strategisch spelen
  • Automatiseren van de optellingen onder 10
Groepen
2+, 3, 4
Rekendomein
Bewerkingen
Drempels
1A

Rekendoelen bij het spel:  

  • Onderscheiden van voorwerpen op verschillen en overeenkomsten
  • Onderscheiden van verschillende kenmerken en zien van overeenkomstige kenmerken
  • Redeneren over verschillende en overeenkomstige kenmerken
Groepen
1+, 2+, 3, 4, 7
Rekendomein
Meetkunde, Logisch denken/redeneren

Rekendoelen bij het spel:  

  • Ruimtelijk redeneren: herkennen, benoemen en vergelijken van meetkundige basisvormen
  • Onderscheiden van figuren op vorm en kleur
  • Namen en kenmerken van meetkundige figuren leren: driehoek, rechthoek, vierkant, cirkel, ovaal
  • Leren/oefenen van de kleuren: rood, blauw, geel, groen, paars
  • Redeneren op basis van overeenkomsten en verschillen bij figuren die verschillen van vorm en kleur
Groepen
1, 2, 3
Rekendomein
Meetkunde

Rekendoelen bij het spel:  

  • Tellen en vergelijken van hoeveelheden tot en met 6/12
  • Kleine hoeveelheden overzien zonder tellen tot en met 6/12
  • Verkort tellen tot en met 6/12
  • Opzeggen van de telrij tot en met 6 of 12
  • Tellen van hoeveelheden tot en met 6 of 12
  • Vergelijken/ordenen op meer, minder, meeste, minste, evenveel tot en met 6 of 12
  • Verkort tellen met behulp van de dobbelsteenstructuur tot en met 6 of 12
  • Het oplossen van eenvoudige optelproblemen onder 6 of 12
  • Redeneren over spelsituaties rond getalbegrip
Groepen
1, 2, 3
Rekendomein
Getalbegrip
Drempels
0A

Rekendoelen bij het spel:  

  • Onderscheiden van overeenkomsten en verschillen van kenmerken
  • Logisch denken en redeneren
  • Onderscheiden van verschillende kenmerken van gezichten/personen (Bijvoorbeeld: kleuren haar, baard/geen baard; bril/geen bril, enzovoort)
  • Bedenken van goede vragen waarbij op kenmerken wordt geselecteerd
  • Redeneren en logisch denken over overeenkomsten en verschillen
Groepen
2+, 3, 4, 5
Rekendomein
Meetkunde, Logisch denken/redeneren

Rekendoelen bij het spel:  

  • Logisch denken en redeneren
Groepen
3, 4, 5, 6, 7, 8
Rekendomein
Meetkunde, Logisch denken/redeneren